Wypadki motocyklistów spowodowane przez kierowców samochodów w Polsce

Wypadek_na_motorze_pomoc _prawna _Lex_Profit

Policja od kilku lat odnotowuje rosnącą liczbę wypadków z udziałem motocyklistów. W 2024 r. motocykliści uczestniczyli w 2447 wypadkach drogowych, w których zginęło 216 kierujących jednośladami i 13 pasażerów, a poszkodowanych zostało 2109 kierujących i 191 pasażerów. Oznacza to znaczny wzrost w porównaniu do roku 2023 (o 25,7% więcej wypadków oraz o 16,8% więcej ofiar śmiertelnych). Podobnie w 2023 r. motocykliści brali udział w 1947 wypadkach drogowych (zginęło w nich 189 motocyklistów i 7 pasażerów, a 1653 kierujących i 176 pasażerów zostało rannych). Wyraźnie rośnie udział motocyklistów w zdarzeniach drogowych, co wynika m.in. z coraz większej liczby motocykli na polskich drogach.

Przyczyny wypadków. Analizy Policji pokazują, że ponad połowę wypadków z udziałem motocyklistów powodują kierowcy samochodów osobowych. Według danych Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji za 2023 r. aż 55,7% takich zdarzeń spowodowali kierowcy aut. Najczęstsze błędy kierowców to nieudzielenie pierwszeństwa, nieprawidłowe zmiany pasa i wyprzedzanie oraz nieuwzględnianie motocyklistów w ocenie sytuacji na drodze​. Kierowcy samochodów często po prostu „nie widzą” jednośladów lub mylnie oceniają odległość do zbliżającego się motocykla. Wypadki te często prowadzą do ciężkich obrażeń i znaczących strat majątkowych po stronie motocyklistów.

Odpowiedzialność cywilna za wypadki drogowe

Zasady odpowiedzialności cywilnej za szkody w wypadkach drogowych opierają się na ogólnej normie kodeksu cywilnego: „Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia” (art. 415 k.c.). Odpowiedzialność za spowodowanie wypadku ponosi kierowca samochodu (lub inny sprawca zdarzenia), jednak w praktyce świadczenia finansowe wypłacane są z jego obowiązkowej polisy OC. Prawo o ubezpieczeniach obowiązkowych komunikacyjnych nakłada bowiem obowiązek posiadania przez właściciela auta ubezpieczenia OC, z którego zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie i inne należne świadczenia poszkodowanym w razie wypadku.

Kodeks cywilny wyróżnia dwie główne kategorie szkody osobowej: szkodę majątkową (koszty leczenia, rehabilitacji, utracone dochody, zniszczone mienie) oraz szkodę niemajątkową (krzywda związana z bólem i cierpieniem). Zgodnie z art. 444 k.c., „naprawienie szkody obejmuje wszelkie wynikłe z tego powodu koszty” (w tym leczenia i rehabilitacji), a poszkodowany może żądać rentowego świadczenia, jeżeli utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy​. Z kolei art. 445 k.c. umożliwia sądowi przyznanie poszkodowanemu zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę​. Oznacza to, że motocyklista może dochodzić zarówno zwrotu poniesionych wydatków i strat majątkowych, jak i rekompensaty za ból i cierpienie.

Roszczenia przysługujące motocykliście

W praktyce z polisy OC sprawcy motocyklista może uzyskać następujące świadczenia:

  • Odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu – rekompensata za trwałe lub długotrwałe następstwa urazów odniesionych w wypadku. Obejmuje to przede wszystkim koszty leczenia i rehabilitacji (z poniesionych wydatków można rozliczyć się na podstawie rachunków i faktur) oraz – w razie trwałej utraty zdolności do pracy – prawo do świadczenia rentowego.
  • Zadośćuczynienie za doznaną krzywdę (ból i cierpienie) – jednorazowe świadczenie finansowe przyznawane przez sąd na poczet niemajątkowych skutków wypadku, w tym fizycznego cierpienia, uszczerbku na zdrowiu psychicznym i utraty komfortu życia​. Wysokość zadośćuczynienia zależy m.in. od stopnia doznanych obrażeń oraz ich trwałości.
  • Renta – jeśli w wyniku wypadku motocyklista utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej, może domagać się odpowiedniego świadczenia rentowego. Art. 444 k.c. przewiduje, że poszkodowany może żądać renty, jeśli wskutek uszczerbku na zdrowiu zmniejszyły się jego przyszłe zarobki lub wzrosły potrzeby życiowe. Renta ma charakter wyrównawczy – ma pokryć bieżące utracone dochody spowodowane kalectwem.
  • Zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji – ubezpieczyciel sprawcy zwraca wszelkie wydatki medyczne związane z leczeniem pourazowym. Zgodnie z prawem, osoba poszkodowana może żądać od sprawcy (a właściwie od jego ubezpieczyciela) wypłaty z góry środków na leczenie​, a następnie zwrotu faktycznie poniesionych kosztów.
  • Odszkodowanie za uszkodzony motocykl – naprawienie szkody majątkowej w zakresie pojazdu. Ubezpieczyciel pokrywa koszty naprawy motocykla albo (jeżeli doszło do szkody całkowitej) wypłaca odszkodowanie odpowiadające wartości rynkowej pojazdu przed szkodą.
  • Zwrot kosztów zniszczonej odzieży i sprzętu ochronnego – obejmuje mienie osobiste motocyklisty uszkodzone w wypadku (np. kask, kurtkę, spodnie, buty). Rzecznik Ubezpieczonych podkreśla, że ubezpieczyciel powinien wypłacić odszkodowanie pozwalające odtworzyć stan majątkowy sprzed zdarzenia​. Jeśli nie da się zakupić używanego ekwipunku, dopuszczalny jest zwrot kosztów nabycia nowego sprzętu. W praktyce należy więc dochodzić wartości rynkowej uszkodzonych przedmiotów (kasku, odzieży itp.) na dzień szkody.

Każde z powyższych roszczeń jest dochodzone na zasadzie pełnego odszkodowania. Polisa OC sprawcy pokrywa całą szkodę rzeczywistą motocyklisty – zarówno w części majątkowej, jak i niemajątkowej – bez wpływu czynników takich jak porównywalność win (ubezpieczyciel nie stosuje „franszyzy” przy szkodach komunikacyjnych osób trzecich). Oznacza to, że motocyklista może uzyskać zwrot wszystkich udokumentowanych kosztów leczenia, rehabilitacji i napraw, a także stosowne zadośćuczynienie i rentę.

Pomoc prawna – Kancelaria Lex-Profit

Wykorzystanie wszystkich przysługujących świadczeń wymaga jednak znajomości prawa i procedur ubezpieczeniowych. Kancelaria odszkodowawcza Lex-Profit specjalizuje się w pomocy osobom poszkodowanym w wypadkach motocyklowych. Oto jak może pomóc motocykliście:

  • Analiza sprawy i doradztwo prawne. Bezpłatnie oceniamy szanse na uzyskanie odszkodowania: analizujemy okoliczności wypadku oraz dokumentację medyczną.
  • Gromadzenie dokumentów. Pomagamy w uzyskaniu wszystkich niezbędnych zaświadczeń, opinii lekarskich i protokołów policyjnych, które stanowią podstawę roszczeń odszkodowawczych.
  • Kontakt z ubezpieczycielem. W imieniu klienta prowadzimy korespondencję i negocjacje z zakładem ubezpieczeń sprawcy. Wypracowujemy korzystne warunki wypłaty i pilnujemy terminów likwidacji szkody.
  • Negocjacje i mediacje. Przygotowujemy pisma, oferty ugodowe i oświadczenia o gotowości do polubownego zakończenia sprawy. Dzięki doświadczeniu zmniejszamy ryzyko zawyżania szkód przez ubezpieczyciela lub jego odmawiania odpowiednich świadczeń.
  • Reprezentacja sądowa. Jeżeli uzyskanie satysfakcjonującego odszkodowania na drodze polubownej okaże się niemożliwe, kancelaria reprezentuje motocyklistę przed sądem. Przygotowujemy pozew i bronimy interesów klienta na rozprawie, dążąc do pełnego uznania roszczeń (w tym zadośćuczynienia i renty).
  • Brak opłat wstępnych. Klient nie ponosi żadnych kosztów na początkowym etapie postępowania. Kancelaria Lex-Profit działa na zasadzie wynagrodzenia prowizyjnego – opłata pobierana jest dopiero po wygranej sprawie.
  • Model split payment. Specjalny model płatności sprawia, że kwota odszkodowania trafia bezpośrednio na konto klienta, z pominięciem pośredników. Dzięki temu zabezpieczone są interesy motocyklisty – środki z polisy OC wpływają prosto do niego, co gwarantuje pełną transparentność.

Kancelaria Lex-Profit zapewnia profesjonalne wsparcie prawnicze i dba o interesy klienta na każdym etapie. W razie wypadku motocyklista może liczyć na pełne zaangażowanie zespołu ekspertów: od pierwszej rozmowy po końcowe rozstrzygnięcie sprawy.

Poprzedni post
Następny post

Dane kontaktowe

  • Lex Profit Sp. z .o.o
    NIP: 5252558164
    KRS: 0000467656
  • ul. Twarda 18, 00-105 Warszawa
  • +48 600 78 77 78

Godziny otwarcia

Pon – Pt: 9:00 – 17:00
Sob – Ndz: zamknięte